Op visite bij Grote Baas en Rambo het konijn.

Een verhaaltje op zaterdag.

Suskeblogt's avatarDe soap met een blogger in de hoofdrol

Wanneer ik samen met Grote en Kleine Muis het huis van Kleine Mama nader zie ik haar in de deuropening ons staan op te wachten.
Ik kan mijn ogen niet geloven : wat is die meid veranderd zeg !
Haar diep uitgesneden hemdje kan de zwarte beha niet volledig verbergen zodat haar borstjes eronder duidelijk zichtbaar zijn. Ook draagt ze een roze lange pyjamabroek. Ik merk dat haar kont groter en ronder geworden is. Vergeleken bij haar is Kleine Muis een sprietstengel. Ook al schelen de meiden slechts één jaar in leeftijd, het verschil is groot geworden.

Kleine Mama ligt zoals steeds op haar bank languit televisie te kijken met een glas porto binnen handbereik Sluipertje zit hondstrouw naast haar en op een andere bank zit Martientje, de hulpzame buurvrouw. Terwijl we elkaar begroeten zie ik door de glazen achterdeur het deurtje in de muur van het koertje opengaan. Vava…

View original post 647 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 2 reacties

Op stap met de trein – slot !

Waarbij deze blogger met een arabische prinses een wagon deelt.

https://flic.kr/p/FpszNz

Ik stap in de wagon. Tot mijn verbazing merk ik dat het een dubbeldek wagon is. Een trapje leidt me naar boven. Ik zet me bij het raam en zie het swingende meisje nog druk bezig zijn.
De trein vertrekt uit Roeselare.
Ik kijk door het raam totdat het zwarte swingende meisje niet meer dan een stip is.
Er is niet veel volk in de wagon.
Ik hoor stemmen een vreemde taal spreken.
Schuins voor me zitten twee dames druk met elkaar te praten.
Zij spreken de taal die ik niet begrijp.
Bij de eerste halte staat één van hen recht. Ze kussen elkaar hartelijk.
Dan vertrekt de ene dame.
De andere blijft alleen achter.
Weer gaat de rit verder.

“Meneer, meneer”
Het is de achtergebleven dame die me roept.
“Meneer, gaan we nu Kortrijk” vraag ze me in gebrekkig Nederlands.
Nog één halte en dan stopt de trein in Kortrijk”. antwoordt ik zo duidelijk mogelijk.
Ze glimlacht.
“Kortrijk ?” vraagt ze opnieuw.
“ja hoor, deze trein stop in Kortrijk, ik moet daar ook uitstappen”.
Ik praat traag en articuleer zo goed als ik kan.
“Dan Kortrijk ?”
“Ik ook Kortrijk” probeer ik opnieuw.
Ik sta recht en ga tot bij haar haar terwijl ze me van op haar bank met haar gitzwarte ogen vragend blijft aankijken.
“Wij gaan samen uitstappen” ga ik verder.
Ze wijst naar de bank tegenover de hare.
“Samen ? Jij hier zitten hoor.”
“Euh, ik, mag ik…?”
Ze knikt vol  overtuiging.
Ik ga recht tegenover haar zitten en probeer een gesprek te starten.
“Welke taal spreek je ?” vraag ik haar.
“Arabisch, Nederlands moeilijke taal, jij spreek Arabisch ?”
Zij vertelt dat ze uit Bagdad komt en vooraleer in België verzeild geraakt te zijn enkele jaren in Turkije woonde. “Jij turkisch spreken” vraagt ze met een zachte stem. Ik schud mijn hoofd. “Welke talen jij dan spreken ?” Ik antwoord dat ik behalve Nederlands ook Frans en Engels kan praten. Ze begint te lachen. Dan stokt het gesprek en kijkt ze wezenloos door het venster. Ze heeft een brede neus en grote volle lippen. Haar tweekleurig haar keurig rond haar lichtbruin gezicht. Wat mij het meeste opvalt zijn haar brede handen. Vergeleken bij de hare zijn de mijne maar klein. Een zwarte legging en hoge hakken sieren haar benen.
“Shoppen ?” probeer ik het gesprek terug op gang te krijgen. Niet begrijpend kijkt ze me aan. “Winkelen ?” probeer ik opnieuw. “Ja” ze kijkt er duidelijk naar uit om de winkels in Kortrijk met een bezoekje te vereren.

We naderen Kortrijk. De trein vertraagt. Daar staat de kaartjesknipper plots voor ons Ik overhandig hem mijn ticket. “Kunnen we van uit deze wagon uitstappen want ik zag daarnet op een scherm dat dit van uit de twee laatste wagons niet mogelijk is en ik heb niet opgelet toen ik opstapte of dit één van die twee wagons is” vraag ik de man terwijl hij mijn kaart knipt. “Dit is geen probleem hoor hier met deze wagon. Jullie kunnen straks gewoon uitstappen. “Oef ik vreesde er al voor met deze wagon, zo ene daar heb ik nog nooit ingezeten” ga ik verder. “Dat zal wel” reageert de ambtenaar van dienst. “Ze gooien tegenwoordig alle wagons lukraak door elkaar. Een zootje maken ze ervan meneer.”. Na deze woorden gaat de man verder.

De trein stopt en ik sta recht. “Kortrijk ?” “ja hoor, volg me maar”. Gedwee stapt de vrouw samen met mij naar de deur. Zodra we ons op het perron bevinden gaan we elk een andere weg. Ze draait zich om en met een brede glimlach zwaait ze nog vlug even naar me. Dan zie ik haar met sierlijke pas verdwijnen in de menigte.

Einde

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 24 reacties

Op stap met de trein.

Deel 1 van het verhaal over deze blogger die de trein neemt.

https://flic.kr/p/Fn9YEW

Het is na de middag.
Ik zit op een bankje op het perron.
Aan de overkant van het spoor zie ik een afro tiener staan dansen met haar koptelefoon op. Een man die naast me zit ziet het tafereeltje ook en  kijkt vervolgens nors in mijn richting. “Die vreemden maken hier alles kapot”.

Vragend kijk ik hem aan.
“Ik ben invalide door een dom arbeidsongeluk en moet rondkomen met een karig 900 €. Komt daarbij dat ik nog mijn dochter ten laste heb. Die vreemden hoeven niets te doen en krijgen alles wat hun hartje lust.
Ik schrap mijn keel. “Ik denk dat we het ergste wel gehad hebben” ga is van start. “Zo ver zal het wel niet komen dat ze het allemaal gaan kapot maken.
Hij knikt. “Het mag wel, ik zit met mijn kapotte rug door in die put te vallen tijdens de bouw en sedertdien mag ik iedere maand  ook nog eens naar die psychiater.” Vervolgens duwt hij me een pagina van de Metro onder de neus. “Kijk, ze gaan ook nog eens snoeien aan de sociale zekerheid. Wie denk je dat ze hiermee zullen treffen ?” Een dame die aan mijn andere zijde zit zegt geen woord maar luistert merkbaar mee. Ik richt mijn blik aan de overkant van het spoor.

Het meisje trekt zich niets aan van wat zich rondom haar afspeelt en danst uitgelaten verder. Haar kont swingt zoals alleen de konten van afro dames dit kunnen. Zo uitbundig staat ze te dansen op de tonen van muziek die zij alleen door haar koptelefoon kan horen. Door het schudden van haar hoofd waait haar afro kapsel alle kanten uit zodat ze me aan een leeuwin doe denken. Dan realiseer ik me dat alleen leeuwenmannen zulke beharing hebben.

Daar komt de trein. Zonder een woord te zeggen knikken mijn buur en ik elkaar gedag en ik stap naar de dichtstbijzijnde wagon. Als ik me aan het raam zet zie ik het meisje nog steeds staan swingen. Ee, fluitsignaal en de trein komt in beweging. Daar gaan we.

Word vervolgd !

Geplaatst in Uncategorized | 35 reacties

We gaan fietsen met dat kind !

Ook al is het nog fris, de zon schijnt en dat zorgt er voor dat de mensen na die natte donkere dagen weer eens naar buiten komen. Mijn lieftallige buurvrouw was vrijdag druk bezig gras te maaien. De buurman van één van mijn collega had dezelfde inval, dit tot grote ergernis van mijn collega. Hij heeft namelijk een hekel aan het geronk van grasmaaiers. Zelf zal hij zijn tuin laten heraanleggen maar vreest voor de bemoeienissen van een buurvrouw die zijn doen en laten met argusogen in de gaten houdt. Ja lieve lezers, de lente komt er hoe dan ook aan.

Wie er ook wakker schieten met het mooie weer zijn de schoolmeesters- en juffen. Die krijgen zo rond deze tijd van het jaar de briljante inval om er samen met de kindjes met de fiets op uit te trekken. Een klassieker om de leerlingen bezig te houden tot aan de grote vakantie. Kleine Muis gaat volgende maand met haar klas 2 dagen er op uit met de fiets. Deze week moet haar fietsje in orde zijn daar hij volgende week op school moet zijn voor een inspectie. Zo zal je maar met kromme wielen en zonder stuur de straat op fietsen. Nee dus !

Deze morgen kwam Grote Muis met een lijst in de vuist het fietspunt binnen. Er moet één en ander aan de fiets hersteld of bevestigd worden. Dan rees de vraag hoe het fietsje in de zaak zou geraken.

https://flic.kr/p/ESGcvS

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 21 reacties

Het zaligmakende geluid van brekend glas.

Suskeblogt's avatarDe soap met een blogger in de hoofdrol

https://flic.kr/p/Fc6pta
Jullie tweetjes hebben een bijzondere band,
zoveel is wel duidelijk !

Dit bericht kreeg ik onlangs onder mijn ogen en deed me even nadenken.
De persoon had het over Kleine Muis. Wat bedoelt hij met “een bijzondere band”?

Deze morgen vroeg mijn dochter me of ik Kleine Muis als een “dochter” beschouw. Mijn antwoord was een resolute “NEEN”. Ik heb maar één dochter. Muisje zie ik eerder als een goede kennis, vriendin. Geen familiair gedoe als “oom” “nonkel” of wie dan ook. Toen Exvan bij de eerste kennismaken tegen  zijn kinderen zei dat ik nonkel Francky was greep ik meteen in. Slechts drie kinderen in heel de wereld mogen me met “oom” of “nonkel” aanspreken en ik verplicht hen niet om dit te doen. Ze mogen me gerust tutoyeren.

Een kus of knuffel van Kleine Muis krijg ik nooit. Ze ziet me als een helpende hand en speelkameraad. Gisteren in…

View original post 354 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 5 reacties

Samen vliegtuigjes spotten.

Toen we samen met de zoon van Grote Muis boodschappen deden in de Lidl van Wevelgem bleef ik samen met Eva in de auto wachten. Constant zagen we vliegtuigjes boven ons. Geen verrassing met het vliegveld in de buurt. Ik ging even piepen. Kleine Muis wou dit ook wel even zien.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | Tags: , , | 19 reacties

Nonkel Juul en de eerste lentedag.

Geniet van de eerste lentedagen dit weekend.
Groetjes en tot na het badderen.

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

De dagen worden langer,
de zon begint warm te worden
en de vogeltjes fluiten.
De koekoek uit de koekoeksklok van tante Martha begint dankzij het mooie weer zich ook weer beter te voelen. Opdat haar vogeltje van de eerste lentedagen kan genieten heeft ze de klok buiten op de koer aan de muur opgehangen vlak naast de roos waarmee de meisjes graag darts spelen.

nonkel Juul neemt zijn jaarlijks bad in de oude badkuip die in de weide naast zijn huis staat.
Open en bloot zit hij daar te ploeteren in het zeepsopje slechts gekleed met zijn pet en natuurlijk zijnen tweeloop binnen handbereik, je weet maar nooit dat dien oude stier moeilijk begint te doen. Naast hem staat zijn transistorradio op een bankje waarmee hij naar het gesproken dagblad kan luisteren tijdens het badderen.
De nonnen van de nonnenschool vlakbij laten de kindjes vandaag onder geen beding buitenspelen. Je…

View original post 630 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 5 reacties

Red de fietspunten !

Vandaag was er een manifestatie aan het stationsplein voor het behoud van de fietspunten. Door bezuinigingen van de NMBS dreigen een hoop fietspunten te verdwijnen of een beperkte dienstverlening te verstrekken.

https://flic.kr/p/EYwB9i

Hierdoor dreigen ook heel wat banen verloren te gaan. Bedenk dat de meeste medewerkers uit de sociale sector komen – sociaal zwakkeren – en je begrijpt dat dit voor velen onder hen een ramp is.

https://flic.kr/p/EakikZ

Daarom werd besloten om tot actie over te gaan. Deze morgen verzamelden heel wat prominenten uit Roeselare en omgeving zich om hun stem te laten horen.

https://flic.kr/p/EakehD

Deze dit dit lezen mogen nog steeds de petitie tekenen.
http://petitie.be/petitie/red-de-fietspunten
Bedankt voor uw steun alvast.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in actueel, roeselare, Uncategorized | Tags: , , , | 25 reacties

Karate op vrijdag.

Een verhaaltje op woensdag over feiten op vrijdag.
En nadien komt donderdag.
Of zoiets.
Fijne gehaktdag !

Suskeblogt's avatarDe soap met een blogger in de hoofdrol

Vrijdagavond ging ik naar de karateles in het dorp.
In de eerste plaats om er enkele nieuwe leden in te schrijven
en tevens om even de spieren en ledematen los te maken na een drukke dag.

De opwarming is reeds aan de gang wanneer ik me bij hen vervoeg.
Rondom mij enkele meisjes die me goed in het oog houden.
Ik heb ze al een paar keer ontmoet in de club en het kleinste Eva noemt me nog steeds “springkasteel”.

Na de opwarming leren we hoe je een achterwaartse trap dient uit te voeren :
Je gaat met je rug naar je tegenstander staan, kijk eerst achterom om te weten waar hij zich bevindt en dan een trap als die van een ezel of paard. Ook de voorwaartse zwaaiende trap wordt geoefend.

Met regelmaat roept de trainer me vooraan omdat hij een “vlezig” persoon nodig heeft met wie hij de…

View original post 398 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 6 reacties

De koekoek van tante Martha voelt zich niet zo lekker !

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

10 uur in de morgen. Nonkel Juul zit naar het gesproken dagblad te luisteren terwijl hij zijnen tweeloop opblinkt. Tussendoor een kopje cichorei met verse geitenmelk want het is nog ietsje te vroeg om nu al aan het bier te zitten. Tante Martha zit aan de andere kant van de tafel met de koekoek uit de koekoeksklok op haar schoot. Het beestje lijkt ziek en daarom heeft ze Flor de verkoper van zangzaad voor koekoeksklokken gevraagd even langs te komen. Gelukkig is hij er vlug zodat ze niet lang hoeven te wachten. Vlug legt tante Martha haar vogel in zijn nestje en gaat naar de voordeur.
Flor : Goede voormiddag lieve dame, ik meen te weten dat je vogeltje zich niet zo fijn voelt ?
Tante Martha : Klopt meneer, hij eet al enkele dagen niet meer en zijn pluimen vallen uit. Komt u binnen.
Nonkel Juul :Is dienen halveharige…

View original post 606 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 3 reacties