https://flic.kr/p/KQiDod
Tegen sluitingstijd kwam collega Mirhawy, aka the man fron Eritrea terug van zijn zwerfvuilronde. “Ken je dit ?” vraagt hij me terwijl hij me een leeg blik toont. “Nee, ken ik niet”. “Dit is lekker, dronk het in mijn land” gaat hij verder. Ik bekijk het blik en zie één en ander in Arabisch of Farsi geschreven.
Nadat we de zaak gesloten hebben stappen we gewapend met het lege blik richting de op deze blog beruchte “Gazastrook”. Ik ken daar een man die ons op het goede spoor zal helpen. Mohammed begroet me zoals steeds alsof ik een moslim of wat dan ook ben die hij al jaren kent. Als ik hem het blik onder de neus duw komen enkele mannen dichterbij. Er ontstaat een discussie in het Arabisch. Tenslotte heeft Mohammed me het blik terug met de raad even langs te gaan in de winkel naast de kapperszaak en het theesalon enkele meters verderop. Eén van de mannen die bij ons staat wijst ons de goede richting.
Mirhawy en ik volgen hun raad op en na ons tussen een vijftal op de stoep luid discussiërende mannen gewrongen te hebben geraken we uiteindelijk bij de bewuste winkel enkele meters verderop. We tonen de man achter de toonbank ons leeg blik en zonder een woord aan ons vuil te maken wijst hij naar één van de koelkasten vol exotische blikken. Even zoeken en inderdaad, de door ons gezochte drank staat er bij. Gewapend met twee volle blikken en één leeg blik verlaten we de winkel. Mohammed van de vorige winkel staat ons buiten op te wachten vlak voor zijn eigen winkel. “Koop voor mij ook eens zo’n blik” roept hij ons. Ik ga terug naar binnen en koop een derde blik. Gewapend met twee blikken stap langsheen enkele rondhangende moslims naar de winkel van Mohammed. Hij vindt het heel erg lekker. Ondertussen haal ik één en ander uit de frigo en wil afrekenen. “Hoeveel moet ik u voor het blik ?” vraagt hij. “Laat maar” antwoord ik. Daarop besluit hij dat ik korting krijg op mijn aankopen. Iedereen tevreden en na elkaar een stevige handdruk gegeven te hebben stap ik naar buiten gewapend met mijn blik en enkele halal aankopen.
Mirhawy is ondertussen met de noorderzon of met de trein verdwenen. Gelukkig staat mijn fiets nog tegen de gevel van de halal winkel. Mijn blik zal ik straks wel thuis uitdrinken bij het avondeten.
Groetjes.
🙂
Vind-ik-leuk Aan het laden...