Greet schrijft.
2 nuchtere mannen in dit huis. Van de Sus weten mensen dat wel.
Over mezelf, wel ik kom van een zeer realistische vader, die een zeer realistische kleinzoon heeft gekregen.
En er is natuurlijk altijd een andere kant, zoals oma.
38 jaar geleden kreeg ze geelzucht. Ik was 12. Ze genas.
Eerst: heel gezond eten, zoals macrobiotisch. -bestaat dat nog-
Dat is niet vol te houden.
Vader morrelde.
Volgende: wat heel wat beter vol te houden was: biologisch tuinieren.
Vader deed mee -mocht tenminste weer vlees eten-
De kinderen moesten helpen in die biologische tuin. Op zich niet slecht. Dankzij die opvoeding kennen wij al dertig jaar granen en groenten die nu weer in de mode zijn: spelt, quinoia, pastinaak, koolrabbi, warmoes, noem maar op.
Kwalijker bijzaak voor ons was de medische kant. Ja we moesten opeens ook via homeopathie, kruidengeneeskunde enz. behandeld worden Daarin kreeg ze vader tot op een punt mee.
Zelf was ik toen oud genoeg, mn broer vermoed ik ook, om daarin niet echt mee te gaan.
Nog moeilijker werd het toen oma ook begon te geloven in wat men noemt mensen met paranormale gaven. Ik heb mij een keer laten vangen door naar een zgn auralezeres te gaan. Dat was op het moment dat ik Sus leerde kennen. En NOOIT meer
Vader liet haar toen al maar doen.
Toen de zoon werd geboren, vroeg ze of ze z’n foto mocht laten lezen. Waarop wij als ouders NEEN zeiden.
10 jaar na de dood van opa kan ik alleen maar besluiten: oma: is een schat van een vrouw, was ze niet zo verankerd in haar katholiek, oprecht, geloof, en tegengehouden door het realisme van haar man, haar zus, dan was zij nu een hele new age persoon.
De jongste van ons drieen is eigenlijk ook zo.
oma’s oudste 21-jarige kleinzoon bekijkt haar met z’n sceptisme, zoals alleen hij dat kan. Homeopathie, cursus teenlezen,voordracht aardstralen? Ze doet het nog altijd.
Vind-ik-leuk Aan het laden...