Tussen twee bedrijven in.

zaterdag had ze pijn in de schouder.
Zondag was de pijn nog toegenomen zodat ze besloot maandag een arts op te bellen.
Maandag kwam de arts maar kon niet uitmaken wat er aan de hand was. Dan maar doorverwijzen naar het ziekenhuis voor foto’s.
Dinsdag werd ze met ziekenvervoer naar het ziekenhuis gebracht voor de foto’s. Daar stelde men vast dat de schouder ontwricht was. Direct onder narcose en de puzzelstukken terug op hun plaats. Omstreeks 18 u vertrok ik met haar uit de spoed.

Nu zijn we vrijdag. Sinds gisteren komt er een verpleegster aan huis.
Ik heb mijn schema’s wat moeten aanpassen. De rest van de week ben ik thuis gebleven om een handje te helpen in het huishouden en boodschappen te doen.

Volgende week moet ik ook een dagje ziekenhuis, maar later meer daarover.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 26 reacties

Nonkel Juul viert zijn overwinning !

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

In de dienst Financiën van het Gemeentehuis is de spanning te snijden.
Ontvanger : Leentje, roep ne keer Herman !
Herman : maar ontvanger, ik sta hier toch ?
Ontvanger : Werk niet op mijn zenuwen of ge vliegt naar het Schepencollege ! Compris ?
Herman : OUI !
Ontvanger : ???
Herman : Wanneer moet ik nu die toelage aan de familie Blomme betalen ?
Ontvanger : Betalen ? JIJ ? WIE IS HIER DEN ONTVANGER ????
Herman : JIJ natuurlijk !
Ontvanger : Het is maar dat je het weet ! Dien Juul eist nu dat ik hem een toelage uitkeer omwille van de verbouwingen aan zijn huis ! En dat zonder de nodige vergunning ! En het Schepencollege aanvaardt dat zomaar zonder morren !
Herman : meneer den Ontvanger, hoe zou jij reageren met zijn tweeloop in je nek gedrukt ?
Ontvanger : Tijdens den tweede wereldoorlog…

View original post 500 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 4 reacties

1977 : Een existentieel jaar !

In België worden door een administratieve hervorming vele gemeentes bij elkaar gevoegd tot fusiegemeentes. In vele kleine gemeentes rijst hiertegen protest. Ook de zes dorpen in de Voerstreek worden samengevoegd tot een gemeente Voeren (Fourons).
De hitsingle God save the Queen van de Sex Pistols bereikt de hoogste positie in de Britse hitparade, het hoogtepunt van de Britse punkrage.
Steve Biko overlijdt aan hoofdverwondingen in de gevangenis.
Pieter Menten, een Nederlandse oorlogsmisdadiger, wordt veroordeeld tot vijftien jaar gevangenschap.
Elvis Presley overlijdt in Memphis, Tennessee, USA in de badkamer van zijn huis, officieel door een hartstilstand, maar later zal na autopsie blijken dat zijn lichaam sporen van meerdere soorten pillen bevat. Vermoedelijk is er sprake van een overdosis van door zijn arts voorgeschreven medicijnen.
Overlijden van mijn grootvader en nonkel Juul.

De tien meest succesvolle albums in Nederland (bron: popdossier.nl):
Eagles – Hotel California
Fleetwood Mac – Rumours
Ennio Morricone – Het gebeurde in het westen
ABBA – Arrival
Neil Diamond – Love at the Greek
Al Stewart – Year of the Cat
Stevie Wonder – Songs in the Key of Life
Supertramp – Even in the Quietest Moments…
Emmylou Harris – Luxury Liner
David Bowie – Low

Tijdens het weekend krijg ik bezoek van een oude klasmaat van de broedersschool. Ook hij is reeds een tijdje geleden vertrokken uit die school. Nu volgt hij les in het Koninklijk Atheneum, een waar oord des verderfs volgens de ouders van enkele leerlingen die hun zoon nog steeds bij de Broeders les laten volgen. Die gaat vast en zeker naar de hel. Erg prettig vindt hij het in dat Atheneum nu ook weer niet. Een klasgenoot liet hem weten die zanger van Uriah Heep een toffe knul te vinden. Wat moet je nu met zo’n gast in de klas ,? Nee, voor Frank zoals die vriend van mij heet, is Uriah Heep helemaal niet existentialistisch. Vervolgens stopt hij me een boek van Sartre in de hand. Heb ik weer leesvoer voor in bed deze avond.

Frank vraagt of ik zin heb om eens mee te gaan met hem en zijn ouders naar Sluis. Daar hebben ze een grote platenwinkel. Daar hebben ze veel langspeelplaten die je in onze buurt niet kunt op de kop tikken. Dat klinkt als muziek in mijn oren. Tegen de middag komen we aan in Sluis. Eerst een restaurantje bezoeken en dan Sluis verkennen. Overal zien we Sex-shops. Ook al zijn we nog geen achttien toch gaan we even binnen piepen.De platenwinkel die “Paul’s Music Center” heet wordt tenslotte met een bezoek van onzentwege vereerd. Zo”n grote platenwinkel heb ik nog nooit gezien en ik weet niet waar eerst kijken. Frank kiest voor Goat’s Head Soap van de Stones en ik voor een verzamelaar van Jethro Tull.

Mijn moeder is via enkele tantes en nichten van haar te weten gekomen dat haar vader in café een spaarpot liet bijhouden. In veel café’s hangt er een grote bak aan de muur met gaten die genummerd zijn. In het gaatje met jouw nummer deponeer je de rest van je kleingeld. Op het einde van het jaar kan je daar dan mee een feestje bouwen. Frank die een rasechte Roeselaarnaar is weet waar dat café te vinden is. Moeder wilt niet op café gaan en dus mogen Frank en ik de centen ophalen en die samen verdelen. Ze geeft ons een papier met alle gegevens die nodig zijn om aan het geld te geraken. De waard kijkt ons argwanend aan als we zijn zaak binnen stappen. Terwijl we in een hoekje een cola drinken geeft hij ons het geld. Heel veel is het niet. Ik besluit mijn deel voorlopig in mijn portemonnee te laten. Franck wilt het uitgeven aan een elpee die net verschenen is. “77” van Talking Heads. Een onbekende groep maar wel met een zanger die heel goede existentiële teksten schrijft volgens Frank.

En na 1977 komt 1978.
Als je tenminste nog wilt volgen.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 20 reacties

Formidabel ?

Zaterdag werden twee Belgische artiesten ten grave gedragen.
Eddy Wally is natuurlijk het meest bekend van de twee.
Hij is me vooral bijgebleven met zijn optredens in Lava samen met Kamagurka Herr Seele en Wendy van Wanten.
Jaren geleden stond hij iedere dinsdag op de markt met zijn kraam vol sjakossen en natuurlijk zijn platen.
Zo zag ik hem regelmatig live aan het werk.

Uit het archief van stad Roeselare :

De andere artiest die gestorven is Berre Bergen ex Scabs en later De Kreuners.
Kathy, het baasje van Delgado, is grote fan en is nu op zoek naar oude singels, CD’s en weet ik meer.
Vrijdag kon ik via 2dehands.be een single van deze man op de kop tikken.
De man die de single verkocht woont in Moorsele en daar moest ik zaterdagnamiddag toevallig zijn.
Een afspraakje vlakbij de kerk was rap gemaakt.
Kathy is tevreden met de aanwinst.

En wat ik in Moorsele te zoeken had vertel ik nog wel eens.
Niets maffia dus of een afspraakje voor Valentijn.

Groetjes !

Geplaatst in Uncategorized | 16 reacties

Rendez-vous aan de kerk van Moorsele.

1988
Ik ben 28
hij 14
samen trainen we karate.
Ik ben één van zijn favorieten voor het vrije gevecht.
Hij is lenig als een kat, zijn voeten raken mijn hoofd voor ik het goed en wel besef.
Ik ben meer een granieten blok die niet bang is van een beetje pijn en zodoende toch door zijn verdediging heen tot bij hem geraak.
Na het douchen ga ik bij zijn vader zitten die ons van aan zijn tafel heeft zitten volgen bij het nuttigen van enkele biertjes.

2016
Ik zie zijn afbeelding op een bus.
Waarschijnlijk een bus om zijn fans naar zijn optredens te brengen.
Hij is een beroemde zanger hier in de streek.
beetje country enz.
Toen was ik 28
nu 56
Binnenkort sluit de gym waar de karateclub onderdak had de deuren.
De karateclub is er reeds jaren weg.

https://flic.kr/p/Dwz9pH

Ik neem een foto van de bus en stap terug naar mijn auto die vlak voor de kerk geparkeerd staat.
Een grijze Mercedes rijdt de parking op.
Een oudere man kijkt me argwanend van achter het stuur aan.
Dit zal mijn afspraak zijn.
Ik knik.
Hij knikt terug.
Hij stapt uit en komt op me af.
Hij overhandigt me het plaatje en ik geef hem de afgesproken som.
“Bedankt en nog een fijne dag.”
Dan stapt hij terug in zijn wagen en rijdt weer weg.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 18 reacties

Smakelijk !

https://flic.kr/p/E2TiV2

Gisterenavond zijn Greet en ik nog eens langs geweest bij “onzen Marokkaan” voor wat mondvoorraad. Terwijl ze wat rondkeek merkte Greet een blonde dame op die achteraan in de winkel bezig was. De twee dames raakten aan de praat en het bleek dat de dame nu en dan wat in de winkel komt helpen. De rekken aanvullen, poetsen enz. Tevens heeft ze een Marokkaanse vriend zodat ze redelijk veel weet over de producten en hoe er mee te werken. Daar we soms niet weten of we iets vasthebben om op te eten of om als versiering in de huiskamer te plaatsen ging Greet haar advies vragen. Zo leerden we weer veel bij. En Rakker was benieuwd wat we deze keer bij ons hadden toen we thuis kwamen.

Geplaatst in Uncategorized | 19 reacties

Geen probleem !

https://flic.kr/p/DL43B9

Deze namiddag komt een man het fietspunt binnen.
Bij zich draagt hij een kinderfietsje.
In een mengeling van gebrekkig Engels en flarden Nederlands vraagt hij of de fiets die hij gisteren binnen bracht reeds hersteld is.
Die is inderdaad hersteld en een medewerker brengt de fiets.
Met veel moeite vraagt hij wat er precies kapot was en wat hersteld.
Samen met hulp van onze fietsenhersteller leg ik hem uit dat de remmen vervangen zijn. Ook een nieuwe binnenband zoals gisteren afgesproken. Telkens hij begrijpt wat we bedoelen antwoordt hij met “Geen probleem !” en steekt zijn duim op.
Dan wijst hij naar zijn fiets. “Male of female ?” vraagt hij. “Female !” Hij kijkt beteuterd. “Problem ?” Ik schud mijn hoofd. “Geen probleem” roept hij opgelucht.

Een passende binnenband voor het kinderfietsje hebben we niet, maar hij zal morgen ene bezorgen en die zal de fietsenhersteller dan wel voor hem bevestigen.
“Zoontje zal blij zijn. Geen probleem !”

Terwijl hij de werkfiche tekent vraag ik of hij reeds lang hier verblijft. “Enkele months”. antwoordt hij. Ik wil nu wel weten waar hij vandaan komt. Zijn accent ken ik niet en ik heb er toch al vele gehoord de jaren dat ik in het fietspunt actief ben. “Syria, do you know Syria ?” Ik knik. Verwonderd kijkt hij me aan. “From media, war, IS” ga ik verder. Hij begrijpt me. “Ik vlucht terrorists”. zegt hij met aarzelende stem. Ik knik. Geen probleem !
Het ijs is gebroken. Lachend stapt hij naar de deur. “Geen probleem!” en weg is hij.

De foto bovenaan toont niet het gevolg van één of andere luchtaanval in Syrië. maar toont de verder doorgaande afbraak van het station.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 23 reacties

Nonkel Juul gaat met den ontvanger praten.

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

Nonkel Juul stapt het gemeentehuis binnen. Gisteren heeft hij een brief ontvangen van den Ontvanger met de melding dat hij de lengte van zijn gang moet opgeven zodat ze hem een correcte indirecte belasting op het eigenhandig aanleggen van een gang in een woonhuis gelegen in een woonzone kunnen aanrekenen. Daar moet hij niets van weten. Hij zal eens een hartig woordje met dat heerschap praten. Van tante Martha heeft hij zijnen tweeloop thuis moeten laten. Je weet maar nooit dat onze nonkel in een slechte bui geraakt door dien ambtenaar eerste klas.

Kassierster : Dag meneer wat kan ik voor u doen ?
Nonkel Juul : Ik moet den ontvanger spreken.
Kassierster : Als het is om te klagen over de kwaliteit van de nieuwe vuilniszakken kan ik u niet bij den ontvanger binnenlaten. Hij is er momenteel niet.
Nonkel Juul : Ik kom om een hartig woordje te…

View original post 401 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 3 reacties

364 dagen en 24 jaar

Greet schrijft
dus ja op een dag na is het precies 25 jaar geleden dat Sus en ik elkaar hebben leren “kennen”, waar na een groot anderhalf jaar een huwelijk op is gevolgd.
-Romantisch doen- in de zin van kaarsjes, bloemen en champagne is nooit aan mij  besteed geweest.
Aan Sus ook niet, best.

Wat ons getekend heeft, en nog doet is natuurlijk onze kinderen.

Vandaag de zoon een eerste dag op stage.

En dochter: weer besprekingen.
Ik wil mezelf hier geen pluim geven absoluut niet, en zeker nog minder sus onderkennen. Autisme
Ja hoor, je moet maar weer signaleren dat het met haar echt niet goed gaat.
Ondertussen had ik al gebeld voor de spuit, een week eerder, en nog ter plaatse geweest met papieren.
Dan verneem je dat een bepaalde psychiater niet meer verantwoordelijk is. Ah ja het is een proefproject . Een andere psychiater is nu verantwoordelijk. Woeha, terwijl ik nog een keer een afspraak had gemaakt voor degene  die via de eerste  niet verantwoordelijkheid mocht nemen voor de medicatie die nu weer , zoals we hier thuis zien, niet echt afdoende is.

Sorry gvd, wanneer mogen ouders een keer stoppen met zelf psychiater spelen en dat is gvd waar. En dat je alles weer via een therapeut moet vernemen. “ik neem het mee naar de teamvergadering” Nog zo’n dooddoener. Maar wel waar voor een individuele therapeut soms.
Juridisch is het ook niet altijd makkelijk.
Waar dochter nu  is, is het beste. Maar op lange termijn?
Sus als bewindvoerder voor z’n dochter t was ook zijn droom niet.

mvg

Greet

 

 

Geplaatst in Uncategorized | 11 reacties

1976 : de lange hete zomer !

De eerste dagen van januari raasde een zware storm over de lage landen, en richtte overal ernstige schade aan. In de Belgische gemeente Ruisbroek overstroomde de rivier de Rupel en zette de huizen van 800 gezinnen onder 4,5 m water. Nadien heeft het van februari tot juli haast niet geregend.
Een stationaire anticycloon boven Oost-Europa veroorzaakte in de maand juni een uitzonderlijke hittegolf. De gemiddelde temperatuur steeg tot 19,6° (normaal 14,9°) en het aantal uren zonneschijn liep op tot 305 (normaal 197). Een en ander veroorzaakte catastrofale situaties in de landbouw. Door uitputting van de waterlagen werd op vele plaatsen het drinkwater gerantsoeneerd.

De veertien jaar oude gymnaste Nadia Comăneci uit Roemenië zorgde tijdens de Olympische spelen in Montreal voor een sensatie door haar prestatie op de brug met ongelijke liggers, zij kreeg voor het eerst de perfecte score 10.0. Uiteindelijk zou zij zevenmaal een 10.0 scoren. Zij behaalde in totaal driemaal goud, eenmaal zilver en eenmaal brons.

Album top tien
Het Gebeurde In Het Westen – Ennio Morricone
Desire – Bob Dylan
The Best Of Abba – ABBA
First Of All – Pussycat
No 7 – Julien Clerc
Beautiful Noise – Neil Diamond
Introspection 2 – Thijs van Leer
Black and Blue – The Rolling Stones
Vroeger of later – Robert Long
10 Powerful People – Gino Vannelli

 

Na de begrafenis van tante Martha gaat het leven voor nonkel Juul verder. Regelmatig komt hij bij ons over de vloer . De neergeschoten wilde konijnen liggen dan buiten op een hoopje naast zijnen tweeloop terwijl hij enkele kopjes koffie achterover giet. Met hem erbij is het nooit vervelend. Op een dag komt onze buurvrouw langs terwijl hij aan tafel zit. Hij bekijkt haar goed. Het is haar aan te zien dat zij niet op haar gemak is met zijn belangstelling. “Heb ik je niet bij den Ollander gezien ?” raspt zijn oude doorleefde stem. Nu wordt ze helemaal rood. Grijnzend kijkt hij haar aan. “Daar hebben ze goed spul, nietwaar ?” “Ik begrijp niet wat je wilt zeggen” reageert ze met snedige stem. “Ik heb je wel gezien zulle, daar aan den toog met je korte rok. Ge kon tussen uw benen kijken tot aan uwen slokdarm”. Hij proest het uit. Dit is niet naar haar zin en vlug maakt ze dat ze wegkomt. Nonkel Juul weet maar al te goed wat hij gezien heeft. “Nog wat koffie ?” vraagt mijn moeder. Aan de blik in haar ogen te zien begrijpt ze niet goed waar de conversatie van daarnet over ging.

Radio Veronica is al een tijdje uit de ether en hetgeen Radio Mi Amigo brengt kan maar met mate mijn honger naar muziek stillen. Gelukkig zit vanaf 19 uur Radio Caroline op dezelfde frequentie uit te zenden. Geen hitjes van 13 in een dozijn maar langspelers met nummers die veruit de 4 minuten overschrijden. In dat jaar ontdek ik hetgeen men nu classic rock zou noemen.

Op een van die avonden hoor ik op mijn transistor plots een lied dat ik niet ken, maar me toch meteen naar de keel grijpt. Vlug luisteren wie dat kan zijn. Tussen de atmosferische storingen in hoor ik de Engelstalige radiomaker zeggen dat dit Led Zeppelin is met Rock n Roll, het openingsnummer van een binnenkort te verschijnen live elpee. Rond die tijd had ik niet eens een volwaardige platenspeler, maar ik was flink aan het sparen om me er ene te kopen.
Een paar weken later las ik in Muziek expres dat de plaat eindelijk op de markt was. Mijn fiets genomen en naar platenwinkel “ Klup” gereden. Ze lag er inderdaad in één van de bakken. 450 Belgische franken betaald en tevreden naar huis, ook al had ik nog steeds geen platenspeler.

Dit wordt vervolgd in 1977.

 

Groetjes.

 

🙂

 

 

 

Geplaatst in Uncategorized | 16 reacties