Nonkel Juul staat onder water !

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

Goedenavond beste luisteraars, dit is het gesproken dagblad, ik herhaal : het gesproken dagblad ! Goedenavond dus. We beginnen deze radio uitzending met het nieuws uit ons vaderland. Voor de mededelingen uit de Congo bent u enkele jaren te laat, ik herhaal : te laat. Wat het vaderland betreft beginnen we met de overstroming die het dorp van nonkel Juul getroffen heeft. De straten staan volledig onder water. De ekster van Madame Vander Preut heeft deze waterellende niet overleefd daar het rampenteam pas bij haar arriveerde nadat ze de poes van uitbaatster van café Vlaanderen gereanimeerd hadden. Meneer den onderpastoor heeft haar ekster de laatste sacramenten toegediend. Wat betreft de nat geworden bedstede van mevr.blub blub blub blub blub blub……

Tante Martha : maar allez Juul, waarom gooi je nu onze transistorradio in het water ?
Nonkel Juul : Ik moet het allemaal niet weten, we zitten hier in deze…

View original post 670 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 5 reacties

De ambassadeur en mijn ladder.

Vrijdagavond gaat mijn gsm
Aan de andere kant van de digitale lijn hoor ik de karakteristieke stem van Klusjesman. “Hei, ik ben in Roeselare voor een klus. Mag ik even je ladder lenen ?” Ik zeg dat hij maar moet afkomen. Hij weet me allang genoeg wonen. Enkele minuten later stopt een auto voor ons huis. Het is den Klus samen met een mij onbekend manspersoon. Ik haal de ladder uit de schuur. Deze wilt niet in de auto van de manspersoon. Gelukkig lukt dit wel in mijn wagen. Even mijn schoenen aantrekken en ik volg hen met de ladder naast mij.

Nadat klus de ladder uit mijn auto gehaald heeft vraagt de man of ik nog even wil binnen komen. Geen probleem, ik heb toch niets meer op mijn agende voor deze avond. Trots toont hij mij zijn werkkamer. Die staat volledig in het teken van de Portugese voetbalploeg SL Benfica. Deze ploeg is zijn leven als het ware. Hij is de ambassadeur alhier. Hij vertelt over zijn etentjes met sterren zoals Ronaldo. Een boeiend leven lijdt deze man in ieder geval. Straks vertrekt hij weer eens voor enkele maanden naar Portugal.

Zo gaat de avond voorbij en is het tijd voor mij om terug naar huis te keren. Bij het afscheid nemen overhandigt hij me een fles Portugese wijn als dank voor het gebruiken van mijn ladder. Ik heb de ladder toch niet onmiddellijk nodig. Klus moet maar laten weten wanneer ik deze terug kan halen. Zo is het afgesproken.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 18 reacties

Rubriek

Greet schrijft
Zoals gezegd een wekelijkse rubriek over autisme. Een titel? Dat laat ik over aan mijn echtgenoot.

Ik begin op bekend terrein.
Voor wie het nog niet weet, de zoon en ik delen iets, namelijk -door professionelen onderzocht, en vastgesteld- hoogbegaafdheid. Het denken, en een zekere taalvaardigheid, hebben wij gemeen. Het enorm logisch redeneren, reageren daar herken ik mijzelf absoluut niet in.

De zoon -21- is aan het afstuderen.
Door een vraag van de zeer attente leerkracht van het 2e leerjaar hebben wij hem laten onderzoeken op wat? Toen waren we al bezig met de op dat moment 5-jarige dochter. Kwam naar voren: autisme. Het huilen, het rigide kreeg voor ons een plaats. Hij was 9. Tot in het 5de leerjaar ging alles relatief goed.

Een cliché dat voor Francky en ikzelf een soort running gag is geworden. Wij vertrouwden hem aan die leeftijd : laat niemand binnen. De 9-jarige was alleen thuis. Zijn tante kwam aan de deur. Ze belde aan, kwam kijken door het venster, zag hem en deed teken, waarom doe je niet open. Hij schreef een briefje : “ik ben alleen thuis en mag niet open doen”. Hij toonde dat via het raam aan z’n tante.
Met die reactie werd eindelijk geloofd door de familie dat die jongen met zijn o zo goede punten op het rapport ook wel autisme had.
De regels werden aangepast : oma, familie, de buurvrouw mag je binnenlaten.
mvg

PS
Het zit mij hoog om door een hulpverlener een “expert” genoemd te worden ivm en tegelijk, het gaat toch goed met jullie zoon. Dit na ons dochter’s probeersel. Precies of je je ene kind kan afwegen tegen een ander.

Geplaatst in Uncategorized | 15 reacties

Nieuwe rubriek?

Greet schrijft

Iedereen die deze blog leest weet dat hier autisme gaande is.
De 2de zelfmoordpoging van onze dochter, dat gaat over psychotische moeilijkheden, en al lang niet meer over autisme op zich.

Ik kan heel wat schrijven over autisme.
En hoe er mee om te gaan.
Overeen komen met Sus: een wekelijkse rubriek
mvg

Geplaatst in Uncategorized | 12 reacties

M’n voeten-polydactylie

Greet schrijft
Vorige blog is somber.
Neemt niet weg dat sinds een maand -met de dochter niet meer thuis- ons leven min of meer, zo niet normaler, toch wel rustiger is geworden.

Zo had ik tijd om naar een pedicure-specialiste te gaan ivm een al lang zeer pijnlijke eksteroog -likdoorn voor nederlanders.
Het verwijderen op zich deed geen pijn, tot mijn grote verbazing.
En waarover praat je tijdens een pedicurebehandeling? Over voeten. Aan voeten hangen tenen.
Ik ben geboren met 6 tenen aan mijn rechtervoet, en een aanhangseltje aan mijn kleine linkerteen. Zelf heb ik het niet geweten, want het overtollige is operatief verwijderd toen ik 1 week oud was. Na 50 jaar zijn de littekens nog altijd te zien. Wel is mij altijd verteld dat mijn grootvader 12 tenen had.
Dat is polydactylie. ’t Schijnt niet zo heel uitzonderlijk te zijn? De pedicuremevrouw was juist geinteresseerd vanwege mijn littekens. Ze kende het, maar had nog nooit zo iemand gezien.
Soit, zolang je geen last hebt om te stappen zou ik niet weten om daarover iets te zeggen.
Het lijkt mij lastiger om hetzelfde te hebben met extra vingers, wat ook bestaat.

Eerlijk waar, nooit gedacht dat iemand zo oprecht geinteresseerd zou zijn in mijn tenen

mvg
Greet

Geplaatst in Uncategorized | 17 reacties

Vernesteld

Greet schrijft
Een goed ouderwets West-Vlaams woord. Zo voel ik mij en bij uitbreiding Sus over “die één niet aangename gebeurtenis” zoals hij schreef.

Omfloerst om daar over te schrijven is één oplossing. Uit de tweede hand schrijven is zeker. Maar eigenlijk is hier over de psychisch zieke dochter al veel te veel omfloerst geschreven en gezegd en gedaan.

Feiten: ze mocht vorige week woensdag voor een paar uurtjes naar huis. Papa haalde ze op en ze was inderdaad een paar uurtjes thuis, gewoon, vrolijker, met het konijn bezig, aan de computer. Niets om je zorgen over te maken.
Wel vroeg ze om de pillen die ze, voorgeschreven in het vorig ziekenhuis, meegekregen had naar huis de dokter had er om gevraagd. Zogezegd zogedaan.

Feiten: ze heeft diezelfde avond die pillen ingenomen en is moeten afgevoerd worden om haar maag te laten leegpompen. Dicht bij een coma.
Vanuit het centrum hebben ze ons niet verwittigd. Ze lieten het aan Eva zelf over. Zo vanaf vrijdag bij mondjesmaat via berichtjes en telefoontjes contacteerde zij ons.
Ik mag dit weekend niet naar huis,
Twee telefoontjes daarvan bij de zoon toen wij zalig onwetend bij de buren waren. Ook de zaterdagmorgen, met sus zoals altijd boodschappen doen, en ikzelf naar een begrafenis.
De echte waarheid over Eva was zaterdagmiddag. Papa op bezoek en ze moest zeggen van de verpleging wat ze had gedaan. Nu mag ze niet meer buiten tot de dokter groen licht geeft.

Vernesteld zoals gezegd. Ik weet dat sus weet dat ik daarover anders en eerder zal schrijven dan hem.
Vernesteld ook: GOED dat dit gebeurd is in het psychiatrisch centrum. Want na een maand daar is ze eindelijk door de mand gevallen met haar vals goed zich gedragen.
Vernesteld ook: WRAAK-gevoelens en een lange neus naar al die pseudo-hulpverleners die vonden dat moeder overdrijft. Ha ja.

En een geloof -hoe tegenstrijdig ook- in de mensen van het centrum waar ze nu is, JUIST omdat ze het zelf moet doen.

Een lange blog, niet grappig, maar wel gemeend.

mvg
Greet

Geplaatst in Uncategorized | 14 reacties

Nattigheid.

Vandaag is Roeselare nogal veel in het nieuws geweest. Door de overvloedige regen van gisteren was er wateroverlast. Gelukkig heeft het vandaag niet meer geregend hier.

Hier te huize S. hebben we er gelukkig niet veel van gemerkt. Alleen onze tuin aan de zijkant van ons huis stond onder water. Slechts de piranha’s ontbreken.

https://flic.kr/p/HhDVho

Verder geen nieuws behalve dat het hondje van Buurmeisje op de rug van het hondje van Kleine Muis gereden heeft terwijl de meiden samen met de honden aan het wandelen waren. Of dit een vervolg krijgt zien we wel.

Groetjes.

🙂

Geplaatst in Uncategorized | 22 reacties

Dag van de buren.

Het was een weekend vol afwisseling.
En dan spreek ik niet over het weer.

Vrijdag was de “dag van de buren“,
Een evenement dat ieder jaar terugkomt.
Wij wonen in een doodlopende straat met 16 woningen en toch ken je niet iedereen.
Tot onze verwondering blijkt er een familie vluchtelingen uit Syrië aan de overkant van de straat te wonen. Het was een aangename kennismaking. Verder maakten wij kennis met enkele jonge gezinnen. Ook George die afkomstig is uit Nigeria was blij met dit initiatief. Zo werd het een gezellige avond op de oprit van buurman Dirk.

 

https://flic.kr/p/HAim46

 

Verder is er hier nog van alles gebeurd. Enkele plezante en één minder aangename gebeurtenis.
Meer hierover zal je in de loop van de komende week vernemen, hetzij via Greet, hetzij door mezelf.

Groetjes.

 

 

Geplaatst in Uncategorized | Tags: , , | 22 reacties

Nonkel Juul en de varkensfluisteraar.

Suskeblogt's avatarDe avonturen van nonkel Juul en Bieke

Het is zondag 11 uur in de voormiddag.
Tante Martha stapt met de kinderen uit de kerk.
De hoogmis zit er weer eens op.
Aan de uitdrukking op haar gezicht te zien geniet ze nog na van de preek.
Meneer de onderpastoor had het over het vergeven van de schuld aan onze schuldenaren.
Aan het gezicht van de twee meisjes te zien zijn ze niet akkoord met wat dienen pastoor daar stond te mompelen.

Om zich niet al teveel te vervelen is onzen nonkel ondertussen wat gaan praten met een oude bekende in café Vlaanderen. Dienen vriend is volgens hij van de waardin vernomen heeft een gereputeerd psycholoog en na zo’n woelige nacht vol visioenen en andere nachtmerries kan Juul wel wat goede raad gebruiken om zo zijn mentale evenwicht te bewaren wat dat ook moge wezen..

De vriend : dag Juul, hoe gaat het er mee ouwe rukker ?

View original post 571 woorden meer

Geplaatst in Uncategorized | 3 reacties

Man aan het stuur

https://flic.kr/p/GBZB72

 

Deze namiddag reed ik langs binnenwegen met naast mij onzen zoon. Hij had een afspraak voor een sollicitatiegesprek. Nu het schooljaar er zowat opzit stromen de aanbiedingen bij hem binnen. Niet een echt gunstige periode voor hem daar hij zich volledig op zijn eindwerk wilt concentreren.

Terwijl de weiden en koeien langs ons passeerden moest ik denken aan de tijd dat ik met mijn eerste auto net als nu door de landelijke wegen reed met naast mij mijn vader die zelf nooit had leren autorijden en telkens van onze uitstapjes genoot.  We zijn nu  bijna 35 jaar verder en nu heb ik mijn zoon in plaats van mijn vader naast me. Na de school zal de zoon autorijlessen volgen maar nu eerst dit schooljaar afwerken.

Een half uur nadat hij het gebouw was binnen gestapt was hij reeds terug.
ik : Nu reeds terug ?
zoon : Het heeft lang genoeg geduurd.
ik : Viel het mee ?
zoon :Ja hoor ook al probeerde ze me tijdens het gesprek zenuwachtig te maken.
ik : Hoezo ?
zoon : Je weet wel, ze proberen uw antwoorden tegen je te gebruiken.
ik : Viel de interviewer mee ?
zoon :  Ja, ze vertelde me waar ze woonde.
ik :  wablief ? Waren jullie al zo intiem ?
zoon :  Nee ze deed dit slechts om sympathiek over te komen.
ik : tevreden over dit gesprek ?
zoon : Ik mag terugkeren voor enkele proeven.
ik :  da’s goed !
zoon : Eens zien hoe en wanneer het voor me past.
ik : Laat maar weten wanneer ik paraat moet zijn.
zoon : We zien wel.

Groetjes.

🙂

 

 

Geplaatst in Uncategorized | 13 reacties