Het baljuwhuis !

Ik blijf even in Rumbeke met mijn blogpost en toon je een interessant gebouw dicht bij het kerkplein.

Het baljuwhuis is een historisch gebouw in Rumbeke. De voormalige brouwerswoning staat aan de Hoogstraat 10.

De woning werd opgetrokken in opdracht van Pieter Goudenhooft, hoofdbaljuw te Roeselare en Rumbeke (1592-1632). Het stond op de voormalige grens van de heerlijkheden Rumbeke en Hazelt. De familie Goudenhooft is in latere generaties verwant aan de families Folcque en van Zantvoorde. Pieter Goudenhooft overleed in 1635. Hij was de vader van baljuw Thomas, wiens dochter Agnes Jacoba Goudenhooft (1657-1748) huwde met Maximiliaan-Leopold Folque (1647-1694). Haar zus Maria Anthoinette huwde met Guillielmus van Zantvoorde, die te Tielt griffier was van 1664 tot 1672 en omstreeks 1700 raadspensionaris

Het complex bestaat uit een hooghuis en een aangebouwd laag huis, een poortgebouw en achterliggende hoevegebouwen uit de 19de eeuw. De woning heeft muurankers met het jaartal .617 (het ankerijzer met het cijfer 1 is niet meer aanwezig). Het hooghuis is onderkelderd en heeft twee bouwlagen onder een zadeldak met Vlaamse pannen. Het lagerhuis heeft mogelijk een 18de-eeuwse kern, maar dateert grotendeels uit de 19de eeuw.

Het gebouw werd in 1976 beschermd als monument en de omgeving als landschap.

Als het weer aangenaam lenteweer wordt neem ik de fiets en ga daar de buurt verkennen. Er zal nog genoeg te ontdekken vallen dat ik dan hier kan posten. Nu wachten tot de maartse buien over zijn.

Tot de volgende.

🙂

Onbekend's avatar

About Suskeblogt

Er gebeurt van alles op deze planeet en daar ben ik een klein onderdeel van. There is a lot happening on this planet and I'm a small part of all this.. A lot of fiction and non fiction on this blog. Most of the pics i use are selfmade.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

31 Responses to Het baljuwhuis !

  1. willyfotoblog's avatar willyfotoblog schreef:

    de baljuw zal er het wel naar zijn zin gehad hebben Suske

    Geliked door 1 persoon

  2. doriske's avatar doriske schreef:

    ik vind het nog steeds een mooie bouwstijl, ze konden het toen goed.

    Geliked door 1 persoon

  3. andkfotorantje's avatar andkfotorantje schreef:

    Een gebouw met veel geschiedenis

    De benaming baljuw is ook historisch

    Geliked door 1 persoon

  4. marylou's avatar marylou schreef:

    Een historisch gebouw met een oude geschiedenis. Zeker de moeite om het eens te bekijken. Gelukkig is het beschermd

    Geliked door 1 persoon

  5. logbankje's avatar logbankje schreef:

    Het Het baljuwhuis is een mooi historisch gebouw, de trapgevel is wel een sieraad.
    Toen bouwde men voor langere tijd dan tegenwoordig.
    Hier vandaag een koude dag, maar een goed weekend gewenst. Hans

    Geliked door 1 persoon

  6. Jetskefotografie's avatar Jetskefotografie schreef:

    Dit is een mooi gebouw. De hoge bouw en lage bouw gaan goed samen.
    Je kijkt er vast naar uit, naar einde maartse buien en start fietstochten.

    Geliked door 1 persoon

  7. Interessante streek geschiedenis breng je hier 👍

    Geliked door 1 persoon

  8. Matroos Beek's avatar Matroos Beek schreef:

    Een pracht van een historisch gebouw.

    Geliked door 1 persoon

  9. Onbekend's avatar Frank-103 schreef:

    leuk zo’n historisch pand. Hier in de Zaanstreek staat het daar ook vol mee, veel zijn beschermde monumenten.

    Geliked door 1 persoon

  10. Rebbeltje's avatar Rebbeltje schreef:

    haha de maartse buiten, dan komt april en die doet wat ie wil 🙂
    De combi van hoog en laag is nu niet echt mooi maar snap dat het je opviel en er foto’s van wil delen.
    Fijn weekend

    Geliked door 1 persoon

  11. ymarleen's avatar ymarleen schreef:

    … oppassen voor de aprilse grillen straks.

    Geliked door 1 persoon

  12. Edward McDunn's avatar Edward McDunn schreef:

    Mooi en interessant hoor, een baljuw was een belangrijk persoon met veel centjes.

    Geliked door 1 persoon

  13. meninggever's avatar meninggever schreef:

    Ik krijg toch de indruk dat het hoogste deel van het pand een scheef dak bezit….of zit dat in de fotohoek??

    Geliked door 1 persoon

  14. Onbekend's avatar Anoniem schreef:

    Die twee stijlen zo naast elkaar maakt het wel erg bijzonder.

    Like

  15. rietepietz's avatar rietepietz schreef:

    Eigenlijk een beetje jammer dat de aanbouw niet beter in de stijl van het hooghuis is gemaakt, dat oude stukje is prachtig.

    Geliked door 1 persoon

  16. shivatje's avatar shivatje schreef:

    speciaal.

    Aum Shanti

    Geliked door 1 persoon

  17. Kakel's avatar Kakel schreef:

    Een huis met een geschiedenis. Ik vind het heel mooi om te zien.

    Geliked door 1 persoon

  18. MelodyK's avatar MelodyK schreef:

    Het is te ver weg maar anders zou ik er graag eens rondstruinen

    Geliked door 1 persoon

  19. Joke's avatar Joke schreef:

    In dat laaghuis wil ik wel wonen, plaats genoeg.
    Mooie foto’s met dit weertje en de knappe lucht.

    Geliked door 1 persoon

  20. Dat is een bijzonder mooi optrekje, een huis met een rijke geschiedenis.

    Geliked door 1 persoon

  21. mizzD's avatar mizzD schreef:

    Is er dan een stukje af, van dat hoge huis, dat die eerste 1 van 1617 er niet op staat? het lijkt ook vrij ondiep.

    Heel interessant hoor.. ik vind baljuw ook altijd zo’n grappig woord. 🙂

    Geliked door 1 persoon

  22. Karel's avatar Karel schreef:

    mogge Suskeeen mooi optrekje met een hele geschiedenis al zie ik niet terug wie de brouwer was geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

  23. Vooral het rechterdeel vind ik erg mooi en sfeervol!

    Like

  24. Yova's avatar Yova schreef:

    Deze huis ziet zeker prachtig uit. Zal veel ruimte in huis hebben. Lekker groot denk ik zelf. Tuin omheen ziet ook mooi uit. Ik benieuwd van deze vervolg.

    Geliked door 1 persoon

  25. Patrick's avatar Patrick schreef:

    Dat huis heeft al een hele geschiedenis als het al zo oud is.

    Geliked door 1 persoon

  26. Sjoerd's avatar Sjoerd schreef:

    Werkelijk een heel mooi bouwgevalletje, ik ben benieuwd naar een vervolg.

    Geliked door 1 persoon

  27. John's avatar John schreef:

    Een mooi huis. Ik ben benieuwd naar meer van Rumbeke.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.