Smyrna !

Smyrna is een knooptechniek met korte draden die in een stramien geknoopt worden. Smyrna vindt zijn oorsprong in de plaats Smyrna in klein Azië .

Bij smyrna knoop je met korte wollen draden en een smyrnanaald volgens een patroon de draden in een ondergrond met gaatjes. Deze ondergrond heet een stramien. Het is een oude techniek die op dit moment weer helemaal trendy is. Door de lengte van de wollen draadjes en gebruik van de Gregoriaanse knoop, blijven de draden rechtop staan. Het smyrna-stramien lijkt op een borduurondergrond, een ruitjespatroon met gaatjes (de mazen), die je gebruikt voor een kruissteekpatroon. Het verschil is vaak dat de smyrna ondergrond van stevig en slijtvast materiaal is.

De uitleg hierboven vond ik op het internet.
Op de foto zie je Eva en Oma samen aan de slag.
Eva was er alleen aan begonnen maar kreeg enkele probleempjes waarvoor ze Oma optrommelde. Zo blijven oud en jong bezig.

Groetjes.

🙂

Onbekend's avatar

About Suskeblogt

Er gebeurt van alles op deze planeet en daar ben ik een klein onderdeel van. There is a lot happening on this planet and I'm a small part of all this.. A lot of fiction and non fiction on this blog. Most of the pics i use are selfmade.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 Responses to Smyrna !

  1. Hilde's avatar Hilde schreef:

    Oh nostalgie, handknooptechnieken. En vooral mooi hoe jong en oud zo elkaar kunnen vinden.

    Geliked door 1 persoon

  2. John's avatar John schreef:

    Hier een loper liggen die mijn moeder ooit geknoopt heeft.

    Geliked door 1 persoon

  3. gerdaYD's avatar gerdaYD schreef:

    Goede morgen Suske.
    Fantastisch Eva en haar oma samen bezig te zien een het maken van dit mooi tapijt, het houdt ze allebei bezig en bovendien hebben ze zo een heel leuke tijd samen!
    Zelf heb ik ooit ook eens aan smyrna gedaan maar ik moet het eerlijk bekennen: ik bracht er niet veel van terecht hihi.

    Geliked door 1 persoon

  4. omabaard's avatar omabaard schreef:

    Ik heb er nog nooit van gehoord?
    Maar leerde weer iets bij!

    Geliked door 1 persoon

  5. RenéSmurf's avatar RenéSmurf schreef:

    ja, nee, dat is aan mij niet besteed, veels te ingewikkeld!

    Geliked door 1 persoon

  6. די מריו's avatar די מריו schreef:

    Mooi toch. Eva en Oma.. dat moet een goed gevoel geven.

    Love As Always
    Di Mario

    Geliked door 1 persoon

  7. logbankje's avatar logbankje schreef:

    Vind het een hele kunst, dat is niet voor iedereen weggelegd.
    Fijn dat Eva oma heeft om te helpen. Hans

    Geliked door 1 persoon

  8. Yova's avatar Yova schreef:

    Prachtig werk is dit. Ik deed heel vroeger ook. Moet wel geduld voor hebben. Ze doet heel goed om te doen. Leuke foto.

    Geliked door 1 persoon

  9. rietepietz's avatar rietepietz schreef:

    Het is me ontgaan dat het weer ïn”is. In de jaren 60 was het ook een hype en heb ik ook ons eigen kleed geknoopt maar dan zonder patroon. Gewoon twee tinten rood gemixt zodat het een gemêleerd rood kleed is geworden. Werkte natuurlijk een stuk makkelijker dan zo’n patroon.

    Geliked door 1 persoon

  10. perdebytjie's avatar perdebytjie schreef:

    Dis heerlike werk en heel maklik vir ’n jong kind. Pragtige ontwerp…dit gaan baie mooi lyk as dit klaar is.

    Geliked door 1 persoon

  11. marjolijn1's avatar marjolijn1 schreef:

    Jaren geleden ook veel geknoopt, maar nu niet meer.
    Leuk dat Eva samen kan werken met oma…!!

    Geliked door 1 persoon

  12. Sjoerd's avatar Sjoerd schreef:

    Dat hebben we hier vroeger ook gedaan, het is echter erg aantrekkelijk voor de katten, die gebruiken dat meteen als ligplaats…

    Geliked door 1 persoon

  13. Karel's avatar fietszwerver schreef:

    ha die Suske
    ja ik geef dit ouwe lijf wat rust hoor 🙂 en geniet er van ook , beetje koers kijken en wat lezen 🙂
    mooi dat Eva en haar oma dit samen tot een mooi geheel gaan maken

    warme koers groet

    Geliked door 1 persoon

  14. Elma Rosewood's avatar Esther Cuyvers schreef:

    wij hebben zo hele grote! van mijn overgrootmoeder!

    Like

  15. Bertie's avatar Bertie schreef:

    O ja, zoiets deden wij ook.
    Lief dat Eva haar oma om raad vraagt, geeft een mooi beeld.

    Geliked door 1 persoon

  16. Rebbeltje's avatar Rebbeltje schreef:

    Alleen al leuk dat ze samen iets ondernemen
    Fijn weekend

    Geliked door 1 persoon

  17. Matroos Beek's avatar Matroos Beek schreef:

    Toen ik klein was waren alle moeders, buurvrouwen en mijn grote zussen bezig aan hun smyrnatapijt! Waar is de tijd…

    Geliked door 1 persoon

  18. Jasmine's avatar JasMien schreef:

    Oh zo’n mat had ik vroeger ook. Is dat met zo’n speciale soort haakpen?

    Geliked door 1 persoon

  19. Frank103's avatar Frank103 schreef:

    Dat vind ik een leuke bezigheid! Nu nog een print met een mooie trein erop en ik ga ook aan de smyrna!

    Geliked door 1 persoon

  20. willy's avatar willy schreef:

    smyrna.. ik herinner me dit vaag Suske..
    het is wel iets dat veel geduld vraagt..
    goed dat Eva op haar Oma beroep doet

    prettige dag

    Geliked door 1 persoon

  21. ms's avatar ms schreef:

    Ik heb ook nog zo een naald. Maar ik deed het nog nooit. Het was Zoneke die in het zesde leerjaar zo een wandtapijtje maakte.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.