Wil de “echte” Nonkel Juul NU opstaan ?

cci04032012_00001-bmp

Begin jaren 1970.
Nonkel Juul en tante Martha vieren hun “gouden Jubilee”!
Om tante Martha een plezier te doen was er eerst een Eucharistieviering in de kerk van Rumbeke.
Om nonkel Juul te plezieren was er nadien een feest in de zaal van café de Gilde, vlak naast de kerk van Rumbeke.
Het was een leuke bedoening.
Meneer den onderpastoor liet zich niet onder tafel drinken van nonkel.
Dat de onderpastoor enige tijd later het hazenpad koos met zijn dienster is hier maar een randgegeven.

sp5h4107

Gerda vroeg me onlangs of deze figuur echt bestaan heeft of een gevolg is van mijn fantasie.
Eerst en vooral : Juul Blomme ofte Nonkel Juul heeft weliswaar echt bestaan.
Hij leefde van 1893 tot 1977.
Martha Vandekerckhove was de doopmeter van mijn moeder.
Zij stierf een jaar eerder in 1976.

j4k92b4n

Het is een feit dat hij geen doorsnee type was.
Met zijnen tweeloop maakte hij regelmatig velden en weiden onveilig.
Niet te vergeten : de bossen.
Hij hield geen blad voor de mond en moest niets hebben van mensen en dingen die zich “beter” voelden.
Over deze nonkel Juul kan je onder anderen lezen in mijn logs over de jaren 1970 die ik op deze blog hier plaats.
De nonkel Juul van de gelijknamige blog is dezelfde persoon maar dan in door mij verzonnen verhalen.
That’s it !

Groetjes en tot de volgende vraag !

🙂

Onbekend's avatar

About Suskeblogt

Er gebeurt van alles op deze planeet en daar ben ik een klein onderdeel van. There is a lot happening on this planet and I'm a small part of all this.. A lot of fiction and non fiction on this blog. Most of the pics i use are selfmade.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

25 Responses to Wil de “echte” Nonkel Juul NU opstaan ?

  1. Jürgen Blomme's avatar Jürgen Blomme schreef:

    Hoi,
    ik ben de kleinzoon van ‘nonkel Juul’ oftewel Jules Blomme. Ik ben het kleinkind of de schoot van mijn moeder naast meter Martha en peter Jules. Fijn te zien dat de herinnering blijft.

    Geliked door 1 persoon

  2. Flavie's avatar Flavie schreef:

    De oude foto’s blijf ik schitterend vinden 🙂

    Geliked door 2 people

  3. meninggever's avatar meninggever schreef:

    Je beschrijft een voor mij totaal onbekende wereld. Da’s dan weer het nadeel van in een grote Nederlandse stad geboren en getogen zijn, daar zijn geen velden of bossen om met een tweeloop bijzondere verhalen te beleven…..

    Geliked door 1 persoon

  4. Kakel's avatar Kakel schreef:

    Die Nonkel lijkt me niet alleen een bijzondere man maar volgens mij zou ik het best met hem hebben kunnen vinden. Geweldige foto weer Suske!

    Geliked door 1 persoon

  5. Frank-103's avatar Frank-103 schreef:

    De bijna waargebeurde verhalen van nonkel Juul, zover ik weet hadden wij niet van dat soort figuren in de familie, maar ik heb dan ook niet zoveel familie, en die zijn echt minder kleurrijk! Hachelijk?

    Geliked door 1 persoon

  6. gerdaYD's avatar gerdaYD schreef:

    Geen nieuw log vandaag Suske? Of ben ik te vroeg? Hoe dan ook, ik wens je een heerlijk, zonnig weekend toe!

    Geliked door 1 persoon

  7. jouw nonkel juul heeft wat weg van mijne nonkel juul;
    die had ook zo’n hitlersnorreke! 😀

    fijn weekend, suske!

    Geliked door 1 persoon

  8. logbankje's avatar logbankje schreef:

    Onkel Juul zal zich wel herkennen in je verhalen, denk ik. Hans

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

    Geliked door 3 people

  9. willy's avatar willy schreef:

    ik heb er nooit aan getwijfeld dat Nonkel Juul bestaan heeft

    Geliked door 4 people

  10. marjolijn1's avatar marjolijn1 schreef:

    Bij de titel dacht ik, dat is de man met de grote klak, maar het verhaal verder lezend moet het wel de man met de donkere hoed zijn.
    Mooi familie portret….!!
    Fijn weekend.

    Like

  11. rietepietz's avatar rietepietz schreef:

    k denk dat mijn vader en de nonkel dikke vrienden hadden kunnen zijn.

    Like

  12. Morgaine's avatar Morgaine schreef:

    Haha, ik denk dat ik die nonkel wel heel graag had gemogen 😉
    X

    Like

  13. Sjoerd's avatar sjoerd schreef:

    Volgens mij is hij de tweeloop vergeten… Ik kan hem niet vinden.

    Like

  14. A van de Aa's avatar A van de Aa schreef:

    Volgens mij heeft elke familie wel een nonkel Juul.

    Like

  15. Bertie's avatar Bertie schreef:

    Mooi, nu kunnen we hem ‘zien’ bij het lezen van zijn avonturen. Het siert hem dat hij niets moest hebben van zgn ‘beter’ volk.

    Geliked door 1 persoon

  16. John's avatar John schreef:

    Mensen die zich beter voelen dan een ander, of denken meer te mogen verdienen dan een ander… ik heb er ook niets mee. Ik had hem wel gemogen dus.

    Geliked door 2 people

  17. gerdaYD's avatar gerdaYD schreef:

    Fanatisch! Nonkel Juul heeft dus echt bestaan en ontsproot niet aan je onuitputtelijke fantasie. Nu ja, het figuur zelf dan want ik denk niet dat hij wekelijks zijn matras keerde *wink, big smile*. Maar een tweeloop had hij blijkbaar wel…
    Heerlijke groepsfoto Suske!

    Geliked door 1 persoon

  18. jullie hebben ne nonkel Juul wij hebben jefke van de roozen en er zullen wel veel van die typetjes zijn :o), maar je nonkel juul lees ik wel graag

    Geliked door 1 persoon

  19. Karel's avatar fietszwerver schreef:

    mogge Suske
    een prachtige terugblik in het reilen en zeilen in Rumbeke
    zal dat nu nog zo zijn , eerst ter kerke dan ter kroeg , zie daar de volgende vraag 🙂 , ik denk dat het nog steeds zo is , of is het nu andersom , want de kerken zijn hier in Nederland aardig leeg gelopen , ja als ze eerst de kroeg in gaan redden ze het niet meer naar de kerk , toch
    Je verhalen las ik graag , een prachtige fantasie gedeeltelijk op geschiedenis gestoeld
    geniet de dag

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.