Nonkel Juul en de 11 juli viering.

De Feestdag van Vlaanderen is een Vlaamse feestdag die op 11 juli valt. Sinds 1973 is dit zo. Men herdenkt hiermee dat op 11 juli 1302 het Franse staande leger werd verslagen door een Vlaams burgerleger. Deze veldslag is de geschiedenis ingegaan als de Guldensporenslag, naar de vele gulden sporen die na de slag teruggevonden werden op de Groeningekouter te Kortrijk. Later werden deze sporen als trofee opgehangen in de kruisgewelven van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.

Op deze datum vallen tevens de Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap en de Feestdag van het Vlaamse Gewest. De staatsrechtelijke instellingen van beide zijn in 1980 samengevoegd (er is één Vlaams parlement en één Vlaamse regering), zodat er sprake is van een deelstaatsrechtelijke eenheid.

Dit zal natuurlijk gevolgen hebben voor de goede gang van zaken op deze blog.
Nonkel Juul die zowat iedere oorlog en veldslag herdenkt zal 11 juli zeker en vast niet overslaan.
Zijn vaste plek in café Vlaanderen is nu al bezet door deze dappere oudstrijder.

Dus het matras keren zal voor volgende week zijn
beloofd !

Onbekend's avatar

About Suskeblogt

Er gebeurt van alles op deze planeet en daar ben ik een klein onderdeel van. There is a lot happening on this planet and I'm a small part of all this.. A lot of fiction and non fiction on this blog. Most of the pics i use are selfmade.
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

24 Responses to Nonkel Juul en de 11 juli viering.

  1. willy's avatar willy schreef:

    meer feestdagen en wat minder matras-draaien..

    daar sta ik voor

    groeten

    Like

  2. gerdaYD's avatar gerdaYD schreef:

    Natuurlijk moest de matras wijken voor de feestdag, Nonkel Juul heeft daar gelijk in, en jij ook Suske!

    Like

  3. ZON-nebloem's avatar ZON-nebloem schreef:

    Ik ben te vroeg, dus ik wens je gewoon een hele fijne donderdag

    Like

  4. oma's avatar oma schreef:

    Ha Suske,

    De Vlamingen en de Fransen is net zo iets al de Hollanders en de Spanjaarden. oma

    Like

  5. Thérèse's avatar Thérèse schreef:

    Mooi, ik kende die feestdag helemaal niet. Dom van mij natuurlijk. Maar goed, ik weet het nu. En de Witte, was dat geen boek van Ernest Claes? Ik heb dat heel lang geleden eens gelezen.
    Nou Suske, gefeliciteerd met de Feestdag, zal ik maar zeggen. Of doet men dat niet in Vlaanderen, In ieder geval bedankt voor de uitleg!

    Like

  6. www.brillie.nl's avatar www.brillie.nl schreef:

    Ooo, daar hang je dus uit op den 11de van de 7de maand.

    Like

  7. hanscke's avatar hanscke schreef:

    matras keren zou wel moeten, zeker voor de kat die daar straks moet liggen rusten

    Like

  8. Rebbeltje's avatar Rebbeltje schreef:

    Gister zelf de matras gedaan dus feest ze zou ik zeggen…o nee is al bijna voorbij. Wij feesten morgen de jongste dochter jarig. Groetjes

    Like

  9. RenéSmurf's avatar RenéSmurf schreef:

    Altijd fijn, een feestje, en dit is wel een goede reden daarvoor!

    Like

  10. yvonne's avatar yvonne schreef:

    Nonkel Juul kan zijn kat wel sturen, maar zo worden er geen matrassen gekeerd!

    Like

  11. rietepietz's avatar rietepietz schreef:

    Je kunt je afvragen of oorlogen nagespeeld zouden moeten worden door kinderen maar hier hebben toch een stel kinderen zich reuze vermaakt .Ik was niet van plan 10 minuten uit te kijken maar bleef toch tot het eind hangen 😉 Dan maar géén gekeerde matrassen !

    Like

  12. merel's avatar merel schreef:

    laat nonkel Juul maar volop genieten in Café Vlaanderen

    Like

  13. Sjoerd's avatar Sjoerd schreef:

    PS, dat filmpje van de witte is prachtig….

    Like

  14. Sjoerd's avatar Sjoerd schreef:

    Tsja, dan moeten we het maar weer zelf doen…

    Like

  15. Terrebel's avatar Terrebel schreef:

    Hé, daar heb ik over gelezen in een exemplaar van De Rode Ridder!

    Like

  16. J@n.'s avatar J@n. schreef:

    Waarom moeten we toch al die moordpartijen uit het verleden vieren?
    Zorg liever dat die matrassen gekeerd worden! 😉

    Like

  17. fietszwerverk's avatar fietszwerverk schreef:

    mogge Suske
    kijk toch weer wat geleerd vandaag
    en wens je een heel fijne feestdag , rustig aan met het bier gewoon 1 voor 1 hihi
    en dat matras ligt goed hoor
    geniet de dag

    Like

  18. Bertie's avatar Bertie schreef:

    Vandaag Waalse bloedworst eten? Hahaha…

    Like

  19. frank-103's avatar frank-103 schreef:

    er kunnen niet genoeg feestdagen zijn!

    Like

  20. kliefje's avatar Zuster Klivia schreef:

    Hoerah! Aan het bier dus vandaag? Lekker voor je…

    Like

  21. די מריו's avatar די מריו schreef:

    Ik heb liever een andere poes.

    Love As Always
    Di Mario

    Like

  22. ZON-nebloem's avatar ZON-nebloem schreef:

    dat is waar, het is een feestdag :o)
    niks doen dus vandaag, maar op mijn blog heb ik eigenlijk jou hulp ook gevraagd 😦

    Like

  23. Billy's avatar Billy schreef:

    de Vlaamse feestdag is toch wel belangrijker dan een Vlaamse matras hé, Suske!

    😀

    Like

  24. Marjolijn's avatar Marjolijn schreef:

    Fijne feestdag.
    Het matrasje mag best een weekje blijven liggen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.