De Feestdag van Vlaanderen is een Vlaamse feestdag die op 11 juli valt. Sinds 1973 is dit zo. Men herdenkt hiermee dat op 11 juli 1302 het Franse staande leger werd verslagen door een Vlaams burgerleger. Deze veldslag is de geschiedenis ingegaan als de Guldensporenslag, naar de vele gulden sporen die na de slag teruggevonden werden op de Groeningekouter te Kortrijk. Later werden deze sporen als trofee opgehangen in de kruisgewelven van de Onze-Lieve-Vrouwekerk.
Op deze datum vallen tevens de Feestdag van de Vlaamse Gemeenschap en de Feestdag van het Vlaamse Gewest. De staatsrechtelijke instellingen van beide zijn in 1980 samengevoegd (er is één Vlaams parlement en één Vlaamse regering), zodat er sprake is van een deelstaatsrechtelijke eenheid.
Dit zal natuurlijk gevolgen hebben voor de goede gang van zaken op deze blog.
Nonkel Juul die zowat iedere oorlog en veldslag herdenkt zal 11 juli zeker en vast niet overslaan.
Zijn vaste plek in café Vlaanderen is nu al bezet door deze dappere oudstrijder.
Dus het matras keren zal voor volgende week zijn
beloofd !


meer feestdagen en wat minder matras-draaien..
daar sta ik voor
groeten
LikeLike
Natuurlijk moest de matras wijken voor de feestdag, Nonkel Juul heeft daar gelijk in, en jij ook Suske!
LikeLike
Ik ben te vroeg, dus ik wens je gewoon een hele fijne donderdag
LikeLike
Ha Suske,
De Vlamingen en de Fransen is net zo iets al de Hollanders en de Spanjaarden. oma
LikeLike
Mooi, ik kende die feestdag helemaal niet. Dom van mij natuurlijk. Maar goed, ik weet het nu. En de Witte, was dat geen boek van Ernest Claes? Ik heb dat heel lang geleden eens gelezen.
Nou Suske, gefeliciteerd met de Feestdag, zal ik maar zeggen. Of doet men dat niet in Vlaanderen, In ieder geval bedankt voor de uitleg!
LikeLike
Ooo, daar hang je dus uit op den 11de van de 7de maand.
LikeLike
matras keren zou wel moeten, zeker voor de kat die daar straks moet liggen rusten
LikeLike
Gister zelf de matras gedaan dus feest ze zou ik zeggen…o nee is al bijna voorbij. Wij feesten morgen de jongste dochter jarig. Groetjes
LikeLike
Altijd fijn, een feestje, en dit is wel een goede reden daarvoor!
LikeLike
Nonkel Juul kan zijn kat wel sturen, maar zo worden er geen matrassen gekeerd!
LikeLike
Je kunt je afvragen of oorlogen nagespeeld zouden moeten worden door kinderen maar hier hebben toch een stel kinderen zich reuze vermaakt .Ik was niet van plan 10 minuten uit te kijken maar bleef toch tot het eind hangen 😉 Dan maar géén gekeerde matrassen !
LikeLike
laat nonkel Juul maar volop genieten in Café Vlaanderen
LikeLike
PS, dat filmpje van de witte is prachtig….
LikeLike
Tsja, dan moeten we het maar weer zelf doen…
LikeLike
Hé, daar heb ik over gelezen in een exemplaar van De Rode Ridder!
LikeLike
Waarom moeten we toch al die moordpartijen uit het verleden vieren?
Zorg liever dat die matrassen gekeerd worden! 😉
LikeLike
mogge Suske
kijk toch weer wat geleerd vandaag
en wens je een heel fijne feestdag , rustig aan met het bier gewoon 1 voor 1 hihi
en dat matras ligt goed hoor
geniet de dag
LikeLike
Vandaag Waalse bloedworst eten? Hahaha…
LikeLike
er kunnen niet genoeg feestdagen zijn!
LikeLike
Hoerah! Aan het bier dus vandaag? Lekker voor je…
LikeLike
Ik heb liever een andere poes.
Love As Always
Di Mario
LikeLike
dat is waar, het is een feestdag :o)
niks doen dus vandaag, maar op mijn blog heb ik eigenlijk jou hulp ook gevraagd 😦
LikeLike
de Vlaamse feestdag is toch wel belangrijker dan een Vlaamse matras hé, Suske!
😀
LikeLike
Fijne feestdag.
Het matrasje mag best een weekje blijven liggen.
LikeLike